Pagina's

dinsdag 2 juli 2013

Googlefrustraties en andere familieproblemen

Mijn broertje is fan van Linux, maar ik zit nog vast aan windows. Ze hebben elk hun voor en nadelen, voor een vergelijking tussen deze twee moet je niet bij mij zijn. Mijn broertje gebruikt een andere browser dan ik, ik gebruik 1 die op mijn computer het snelst, overzichtelijkst en prettigst werkt. En toen ik laatst aan tafel voor de grap riep dat we *insert onbekende term* even moesten gaan Yahoo'en, konden we toch beter naar google grijpen, aldus mijn broertje.

Eerlijk is eerlijk, tot op zekere hoogte is Google gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en alles wordt gekoppeld. (Mijn mail, mijn blog, mijn zoekgeschiedenis.) Yup, mijn meest gebruikte internet browser valt onder Google. Google is mijn big brother, maar misschien wel eentje waar ik liever niet wil logeren.

Het zekere moment brak aan waarin ik mijn computer bevrijdde van cookies, zoekgeschiedenis en alle andere rommel die je aan kon vinken om te verwijderen, onder het mom van 'hoe meer hoe beter.' Google lacht in zijn vuistje, hij is zo'n type grote broer die nog wel eens gemene streken uit haalt, dacht ik nu echt dat alles weg was? Maar als onschuldige en domme consument ben ik blij dat mijn cookies verwijderd zijn en mijn zoekgeschiedenis gewist.
'Ik moet nog mails sturen vóór het eind van deze week.' Roep ik hardop tegen mezelf, waarna ik heel leuk in de adresbalk de 'g' van Gmail intoets en een enter geef. Wordt er toch zomaar gegoogled op 'G', dat was toch wat ik vroeg? Want voor mijn ogen zijn de eerder bezochte websites gewist en krijg ik nu niet meer de meest bezochte site met een 'g' te zien. Wil ik naar mijn mail? Dan moet ik voluit het webadres invoeren, óf googlen. Gemak dient de mens? Écht niet!

Laatst had ik aan mijn Google+-account mijzelf toch maar toegevoegd aan bijdrager van WanguMatokeo, in de verwachting dat mijn nieuwe blogposts automatisch op mijn 'timeline' zouden verschijnen, bleek niet het geval.
Trouwens, voor hen die Yahoo als werkwoord in willen voeren, Yahoo'en klinkt meer als Super Mario, alleen daarom kun je beter opzoek naar een andere zoekmachine. Zoekmachines combineren, wordt een avondje bingoën waarbij iedereen zich afvraagt hoe je deze samenvoeging van Bing en Google moet schrijven. Naast het negatieve imago dat BinGo heeft. Of misschien was het alleen Bing... of Google, dat weet ik niet meer precies. Daar ben ik te oud voor.

Google is de grote broer aan wie je telkens - in jouw ogen - wijze raad vraagt over de situaties waar je mee om moet gaan, Google weet veel meer relevante dingen dan je ouders... en een hoop irrelevante dingen waarvan je best begreep dat je ouders deze niet gedeeld te hebben.

Mijn internet familie groeit nog steeds. Mijn jongste nichtje Pinterest deelt graag mijn liefde voor mooie beelden, quotes, teksten, ontwikkeling en kunst. Pinterest is zeg maar de bereikbare niet-zo-hipster variant van Tumblr. (En het komt minder Amerikaans over, maar dat zal haar kledingstijl zijn.)
En mijn familie heeft een heel leuk familiefotoboek. Zo'n fotoboek waarvan je oma vraagt of je toch een recente foto mee wilt nemen om erin te plakken. Zo'n fotoboek waarin je wat bezigheden plakt om de rest van de familie up-to-date te houden, maar waarin je het geen probleem vind om in te bladeren. Wat de rest van de familie doet, is immers wel interessant? En zodra niemand meer wat toevoegt... ligt Facebook er maar een beetje zielig bij. REFRESH, hoera update! Jammer dat ons familieboek meer en meer gesponsord wordt.

Het nadeel van je familie is gelijk ook het voordeel. Alles is aan elkaar gekoppeld en ons kent ons. De banden verbreek je niet zomaar en als je dat wel doet, loop je flinke schade op. Zo, dat klinkt pas internet verslaafd. Maar twee dagen geen mails gelezen, overleef ik dat nog wel? En al die mensen die wat van mij moeten dan?
Zij googlen maar even, mijn gegevens liggen toch wel op straat.

3 opmerkingen:

  1. Leuk stuk! Die laatste zin vond ik vooral grappig. Al die mensen die het tegenwoordig over privacy hebben, maar wel google/gmail/chrome/etc gebruiken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heej!

    Hoe lang gaat het duren voor 1 van je zussen met duckduckgo thuiskomt? Want ik denk dat ze dan ruzie krijgt met d'r grote broer.

    BeantwoordenVerwijderen