Pagina's

vrijdag 28 juni 2013

DIY - Liquid Sand Nagellak

Dé nagellaktrend op dit moment is 'liquid sand'. Nagellakmerk OPI was deze keer Ciaté voor en lijkt voor een tijdje de markt weer te leiden. Inmiddels zijn er diverse merken die hun eigen 'textured nailpolish' op de markt hebben gezet, de ene succesvoller dan de ander.
In mijn verzameling nagellakken leek 'I sea you,' een zeekleurige lak mij een mooie kleur voor een 'LiquidSand'-nagellak. Helaas kon ik niet zelf zo'n kleur vinden en... waarom probeer ik het niet  gewoon zelf?



Eerst ga ik beschrijven wat ik geprobeerd heb en noem ik voor- en nadelen van deze manier, wil je direct zelf aan de slag, scrol dan naar beneden. :)

Gewapend met wat bakjes en een theelepeltje dook ik de keuken in, opzoek naar producten waarmee ik een goede textuur zou kunnen krijgen. Met mijn buit holde ik naar boven om nog even tussen mijn make-up te zoeken naar vergelijkbaar materiaal. Uiteindelijk had ik koffie, thee, zout, meel en oogschaduw.

Van de oogschaduw vermoedde ik al dat dit geen textuur zou geven, gezien je met oogschaduw ook nagellak kunt kleuren. (Gooi wat losse pigmenten in je doorzichtige oogschaduw en roer dit goed door.) Ik vernielde met enig tact een pigmentloze witte oogschaduw (wat heb je dáar toch aan,) en bracht na de basecoat op mijn nagels een doorzichte lak aan. Ik strooide met een lepeltje de pigmenten over de nog natte lak en liet deze lak drogen. Hierna bracht ik een gekleurde nagellak aan... elke vorm van textuur verging... wat overbleef was een veel te dikke lak. Mét glittertjes, dat dan weer wel. De lak was makkelijk te verwijderen, maar de kleine glittertjes bleven overal haken. (Make-up remover was de oplossing, daarna weer nagellakremover om de poriën in je nagels te openen en je nagels te ontvetten.)

De volgende waarvan ik verwachtte dat deze niet zou lukken, was meel. Ik heb ze getest in volgorde waarin ik verwachtte dat ze succesvol zouden zijn, die met de meeste slagingskans als laatste.
Nadat ik de basecoat aangebracht had bracht ik wederom een doorzichtige nagellak aan, waarover ik meel strooide. (Sticky!) Het begon meteen te klonteren... naast dat de meel nogal verstoof en niet alleen op mijn nagels of in het bakje eronder terecht kwam.

 Koffie verliep eigenlijk hetzelfde en was ook geen geweldige toevoeging. Zoals je misschien al gezien hebt breng ik de textuur aan op dezelfde manier als je de Caviar van Ciaté (of welke replica je dan ook wilt gebruiken,) aan, dit werkte het beste.
Over naar de thee. Bij gebruik aan fijn theepoeder knipte ik een theezakje open en strooide ik dit over de natte blanke lak. De thee was beter in "model" te brengen dan de vorige probeersels, maar was wel donker.
Zoals je hier links op het plaatje kan zien is mijn zeekleurige lak er overheen aangebracht en is er zowaar structuur te zien. Het is nog niet zo netjes als te zien was bij de nagellak van OPI, maar het is een verbetering ten opzichte van mijn vorige probeersels.
Het was lastig om dit aan te brengen, de thee had de neiging om alsnog vast te kleven aan mijn nagellak kwastje, daarnaast was het niet mogelijk om mooie rechte lijnen te trekken zoals normaal bij het lakken.
Ik was benieuwd naar wat er zou gebeuren wanneer je thee in blanke lak zou gooien, wat gekleurd pigment toe zou voegen en hierdoor een nieuwe nagellak te creeëren. Ik koos voor een luchtblauwe lak en smeerde deze op een schone nagel. Het lakken ging prima, maar de pigmentatie sloot niet om de theedeeltjes heen, waardoor deze zichtbaar was. Het deed me eigenlijk denken aan de vogel-ei-lakken die ik in het voorjaar voorbij heb zien komen. Of eigenlijk, ik noem ze zo want ze doen me denken aan kievietseieren. Deze lak houd ik zo. :)



Suiker en zout waren daarna aan de beurt, er zit te weinig verschil tussen deze twee bij het aanbrengen om ze apart te bespreken, deze ga ik dus gezamenlijk bespreken.

Zoals ook bij de vorige probeersels begon ik weer met een basecoat en bracht ik daarna een doorzichte lak aan, welke ik bestrooide met zout. Ik bracht hem met mijn vingers ietjes in model en liet de doorzichtige lak drogen. Dit duurde iets langer dan bij de vorige materialen die ik gebruikt hebt, maar daarna zat het ook beter vast. Misschien omdat de korrels een wat gelijkere grote hebben? Ik bracht een gekleurde lak aan over het zout en liet het drogen. Het appliqueren ging vrij stroef en was lastig, maar het zag er daarna erg netjes uit, al zeg ik het zelf.
Hier links kun je het verschil zien tussen de thee en de zouttextuur.


Nu jij!

Wat heb je nodig?
- Suiker en/of zout
- Nagellak remover
- Een doorzichte lak
- Een gekleurde nagellak
- Een bakje
Optioneel:
- Een leeg flesje nagellak (of doorzichtige lak)
- Een sateprikker





Eerst breng je een laag basecoat aan over je nagels, gevolgd door een doorzichtige lak of de lak in de kleur die je straks bovenop wilt aanbrengen. (Dit laatste geeft een netter effect.) Op deze nog natte(!) lak strooi je de suiker/het zout en daarna laat je deze lak drogen.
Wanneer de lak droog is kun je er met de gekleurde nagellak overheen. Dit gaat vrij lastig, maar alles om je nagels heen kun je verwijderen met nagellakremover. Wat ook goed werkt is de huid om je nagel heen invetten, hier hecht nagellak niet aan en dan kun je het heel makkelijk eraf vegen na het appliqueren van je nagellak.

Toen de nagellak droog was heb ik de omliggende huid gereinigd en ben ik gaan slapen. Tot mijn grote schrik was mijn design in de ochtend wit uitgeslagen? Na het douchen trok dit weer bij.
Dit komt omdat ik zout gebruikt heb, bij suiker (mijn andere hand,) gebeurde dit niet.

Aan het eind van de dag zagen mijn nagels er echt niet meer uit, zoals je links kunt zien en heb ik de lak eraf gehaald. Deze zelfgemaakte texturedpolish is dus vooral geschikt voor een keer een avondje, niet voor dagelijks gebruik.

De nagels waar zout op gezeten had waren ontzettend dun, broos en ik schrok best wel. Na even wat gegoogled te hebben: zout zet (bot)ontkalking in werking.
Wil je dus deze nagels maken met zout, raad ik je ten zeerste aan een extra laag nagellak eronder aan te brengen en het zout niet langer dan 12 uur op je nagels te laten.
Voor texturednails gebruik je dus het beste suiker.
Laat je het me weten of het gelukt is?

Gebruikte lak die zichtbaar is op de foto's:
Catrice - I sea you
Catrice LE Bohemia - Looking Sunkissed
Catrice - Up in the Air



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen