Pagina's

maandag 21 januari 2013

Snowflakes on my skin

Voor mezelf heb ik het al toegegeven: ik zit te veel op internet. Waar, de meerderheid van mijn internetgebruik is nog steeds voor school... maar er zijn zo veel inspirerende dingen te vinden op internet!
Via mijn tumbler-account kom ik terecht op iemand die zijn/haar blogs daar post en met de titels een grapje uitgehaald heeft. Alle titels zijn namelijk die van de vorige post. Het duurde even voor ik er achter kwam... maar het idee is tof. Ik vraag me af of het goed zou werken, maar ik ben in elk geval benieuwd hoe ze haar komende post gaat noemen.
Misschien werkt het andersom ook wel. De titel noemen van je volgende blogpost. Zorgt misschien zelfs wel voor iets meer planning in het plaatsen van je werk. Of misschien loopt je blog wel eerder dood omdat je toch last minute iets anders wilt plaatsen dan volgens die titel kan... wie zal het zeggen? Om dit toch eens te testen, zie hier het voorbeeld.

Vandaag heb ik Jenga! gespeeld met de studentenvereniging waarvan ik lid ben. Allemaal dachten we continu (vanaf een ronde of 2) dat de toren zou vallen. Maar hij stond. En naar mate de rondes vorderden werden we kieskeuriger. Bekeken we aandachtiger welk balkje we zouden verwijderen om vervolgens bovenop de stapel terug te leggen.
Ik bedacht me dat we eens op zo'n manier zouden moeten omgaan met onze relaties of vaardigheden. Niet zo zeer een willekeurige vriend wegtrekken in de hoop dat de gehele toren (je sociale leven?) omvalt, maar misschien wel dingen die je wilt investeren in je vriendschap. Tijd misschien, geld? Aandacht, warmte, materiële en immateriële zaken.
Maar wat stelt de toren dan voor wanneer we het over vaardigheden hebben? Stel het je zo voor. De toren staat voor je vaardigheden. Op bepaalde momenten van je leven rond je fases af (de toren is compleet.) Wanneer je dan een nieuwe fase in gaat, ga je nieuwe dingen leren. Sommige van je oude vaardigheden heb je niet meer nodig. De hersenverbindingen liggen er nog wel en zodoende blijft de toren staan. De weggehaalde balk staat dan voor een vaardigheid die je niet langer nodig hebt. Het balkje 'vaardigheid' is weer leeg en wordt bovenop gelegd, tijd om een nieuwe vaardigheid te ontwikkelen. Sommige vaardigheden blijven zitten, ze zijn belangrijk en vormen de basis van de toren.
Maar dan, het Jenga! principe. Die toren, valt een keer om. Wat stelt dat dan voor, in vriendschappen? Of wat betreft vaardigheden? Misschien staat ze wel voor de chaos in je leven, het orde proberen te scheppen. Af en toe stort de toren 'vriendschappen' in. Misschien dat onderaan je beste vrienden nog overeind blijven. Maar echt helemaal weg? Nee, wellicht staat ze voor iets anders.
Misschien staat ze voor dat wat je wilt investeren in de vriendschappen. Je energiepijl daalt gestaag, je wilt zo graag dat de toren blijf staan... maar dan stort je in. En je vrienden, die zien dat. Ze buigen zich om je heen en helpen je overeind, tot je weer staat. Een nieuwe toren.
Verlies je op een dag al je vaardigheden? Zomaar, omdat je iets nuttigs verleerd bent? Lijkt me sterk. Maar hoe zit het dan wel? Kun je hier wel een lijn trekken? Vooralsnog blijven deze twee vergelijkingen ver gezocht. Hoever is te ver? Vaardigheden, je bouwt ze op als een toren. Maar af en toe moet je ze gewoon in een nieuwe volgorde leggen. Vooral voor vaardigheden geldt misschien... ze horen bij de levensfases die je bewandelt. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.  Een nieuwe toren. Iemand nog een potje Jenga!? Want blijkbaar groeien we.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen