Pagina's

vrijdag 25 januari 2013

Dagboeken



Ik faal echt verschrikkelijk in het bijhouden van dagboeken. Dit heeft verschillende oorzaken trouwens.
Ik wil altijd opschrijven wat er die dag gebeurd is en daar reflecteer ik dan ook meteen maar weer op. Leuk en aardig, maar dat is veel en dat kost tijd.
Er schieten altijd een miljoen andere dingen door mijn hoofd die ik óók wil delen met mijn dagboek en die komen dan tussen de regels door of ná mijn dagoverzicht waardoor ik nog meer geschreven heb op een dag.
Ik heb geen vast tijdstip waarop ik in mijn dagboek schrijf, waardoor de regelmaat er heel gauw uit gaat. Na twee dagen zeg maar. Drie, vooruit.
Ik vind een hele hoop andere dingen in eerste instantie zinniger dan in mijn dagboek schrijven… wanneer ik in mijn dagboek wil schrijven om mijn hoofd even leeg te kunnen maken schrijf ik net zo lief gewoon met  mijn schrijfmaatje. Mochten we dan een leuke scène aan het schrijven zijn waarin de hoofdpersonages midden in een web verstrikt zitten kun je daar ook nog een stuk agressie in kwijt meestal, of een stuk van je angsten.
Conclusie: dagboeken zijn zeg maar niet mijn ding.
Maar toch. Iets in mij blijft elke keer zeggen ‘ga even in je dagboek schrijven joh, dat zal je goed doen.’ Of dat dan zo is is dan nog maar de vraag, maar iets in mij vraagt daar toch om. Daarnaast is een dagboek wat geaccepteerder dan een imaginairy friend of überhaupt eigen fantasiewereldje. Toch, een dagboek vult het gat tussen mijn eigen wereldje en de realiteit niet op, terwijl verhalen schrijven dat wel doet.
Het rare is, ik kan wel elke dag schrijven, maar niet elke dag mijn dagboek bijhouden. Waar dat dan weer aan ligt is mij ook een raadsel. Ik schrijf andere dingen in mijn dagboek dan ik anderen hoor doen.
Het liefst schrijf ik ellenlange emails, of brieven. Er zijn weinig dingen leuker dan een handgeschreven brief. Eerlijk is eerlijk, brieven van 10 kantjes zijn geen uitzondering, maar na een pagina of 2 zijn het vooral gedachtes ipv dingen die ik mee maak. Overpeinzingen.
Misschien moet ik mijn dagboek eens in briefvorm gaan schrijven, ben benieuwd wat me dat op gaat leveren. Helaas geeft mijn dagboek geen antwoord. Of moet ik zelf antwoord schrijven, alsof ik die ander ben?

Waar wil ik eigenlijk heen? Een dagboek bij houden is een van mijn goede voornemens dit jaar. En hoe meer mensen ik dit vertel, hoe meer mensen mij kunnen vragen hoe het er mee staat. Deal? :) Top.
Ik ga gewoon een  lijstje maken wat ik eerst moet beantwoorden voordat ik mijn eigen random dingen erbij mag pennen. Iemand suggesties?
Misschien moet ik iets vast maken als 'beste gevoel vandaag' en dan was dat voor mij de sneeuw die op mijn huid viel en daar op smolt, maar misschien was dat het moment van nog iets eerder, toen ik een verdoving had van het gaatjes vullen. Sneeuwvlokjes op mijn gevoelloze huid. Geen kou. Dat maakte sneeuw pas romantisch.  (Dream on girl, dream on.)
Dit vond ik tof vandaag:
Dit viel vandaag tegen:
Deze persoon heb ik vandaag gecomplimenteerd (xxx) met (xxx)

En misschien ook nog wel een wekelijkse/maandelijkse doelstelling bijhouden. Doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen