Pagina's

zaterdag 19 mei 2012

Nieuwe schoenen

'Je kunt maar beter schoen worden, dan kom je nog eens ergens.' deze uitspraak hoorde ik van de week en het zette me aan het denken. Mijn eerste gedachte was 'Nee, helemaal niet.' maar de vraag is waarom wel of niet. Meteen maakte ik een lijstje (schijnt overigens een typische vrouweneigenschap te zijn...) en daaruit werd ik natuurlijk niets wijzer.

Als je een schoen bent kom je ergens. Klinkt erg aannemelijk. De meest voor de hand liggende gedachte is dan 'Klopt, want als je aangedaan wordt loop je van bestemming tot bestemming.' maar dat is dus niet waar. Natuurlijk het kan waar zijn. Maar als je aan de voet zit van een of andere moeder, kom je alleen in de supermarkt, bij de school en bij een paar vriendinnen en wat familie. Zit je daarentegen aan de voet van een reiziger, is de kans dat je over de hele wereld komt toch veel groter.
Wordt je geproduceerd in een land als China, is je kans om wereldwijd terecht te komen ook veel groter dan wanneer je geproduceerd bent in Liechtenstein, ik zeg maar wat geks.
Misschien wordt je wel na een seizoen gedragen te zijn weg gegeven aan 'de arme kindertjes in Afrika' en dan heb je inmiddels al heel wat landen gezien... China, alle landen waar je langs vloog/voer/reed op weg naar een Europees land, België ofzo... en dan niet te vergeten, alle landen waar je langs kwam om je bestemming in Afrika te vinden.
 Ik zou niet een van mijn schoenen willen zijn denk ik. Het lijkt me niets om overal maar heen te moeten zonder dat je daar zelf invloed op hebt. Je slijt wat, wordt nat, vies, slecht behandeld... maar hé, je bent toch maar een ding.


Wellicht is het belangrijker om bewust te zijn wat voor schoenen je hebt, wie ze maakte of waar ze gemaakt zijn in welke omstandigheden dan dat je je afvraagt hoe het leven van je schoenen eruit ziet. Anderzijds, de moderne consumptiemaatschappij maakt ons tot een stelletje fanatiekelingen die tig paar schoenen nodig denkt te hebben. Hebben we dat wel?
Misschien ligt bewustwording meer bij het feit dat je kritische vragen stelt, zelfs als je het antwoord niet weet.

1 opmerking: